onsdag 16 december 2009

Impulsivt. Impulsivt. Stek.

Blev ringd igår vid 4 och tillfrågad om jag ville på wiskhey provning. Ja, tänkte jag. Varför inte? Kollade snabbt agendan för dagen... Provningen var bokad.
Åkte iväg till söder, mötte upp min kompis så drog vi till AKKURAT.
Livat ställe, men sen lotsades vi in bak i ett eget rum, som va jäkligt nice!

Uppdukat och klart!
Lärt mej massa om wiskhey nu... kan väl kanske känna att 500:- är värt för de som verkligen älskar wiskhey, men för mej som dricker det för att det kan sitta fint ibland ngn kväll att smutta på, att detta var mer i informativt syfte.
.
Men nu vet jag hur man gör wiskhey, hur man får smaken och hur rökigheten framkommer.
Är det ngn som vet hur wiskhey får sin rökiga touch?
.
Min favorit för kvällen blev den 15 åriga Glenfiddich tillsammans med den unga 10 årigingen Glenmorangie.
.
Den andra, lite ungdomlig smak, en liten nyans av frukt ( för att den lagras i bl a vinfat) och den andra styggingen med lååång eftersmak, lite lik första, men med kraftigare smak!
Betygsätter här de olika sorterna med stjärna 1-5:
.
Glenmorangie 1o år: ****
Glenfiddich 15 år: ****
Bushmills 16 år: ***
Mcallan 12 år: ***
Bowmore 18 år: **
Lagavulin 16 år: **
.
Och givetvis.... jag lämnade kvar 3 av de wiskheyerna jag hade kvar. Spritmissbruk? Nä, stek.

3 kommentarer:

Mr pik sa...

låter ju som att du är en riktig whiskeykännare nu, men inget gick väl upp mot din red lable?? ;)

Edward sa...

Whiskey människa..... WHISKEY!!! ;)

The Man On The Hill sa...

Red label is still the shit!:D