lördag 3 oktober 2009

Kebnekaise Del 2

















.
Så då var vi frame i Nikkaloukta! Då går man 6 km till båten, åker båt 4km, sen går 8 km till ca. Man an givetvis skippa båten och gå istället, men rekomenderar båt. Iaf om ni har lika mycket packning som oss! Man vill ju inte gärna dö på kuppen...







.
.
.
.
.
.
.
F envisades om att ha med sitt jävla paraflax! Även till toppen! Jag övervägde att spöa han för det. Men sen blev jag skitnödig på morgonen och det regnade...så ja, jag lånade det.










.
.
.
.
.
.
.
.
Här skulle bestigas! Två sherpas redo att bestiga det mytomspunna kebnekaise!

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Först var det fint och kul
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Ja jääätte fint!














.
Sen kom dimman. En fruktansvärd dimma. Man såg knappt. Säkerhetslinorna piskade i luften då alla försökte koppla ihop sig med varandra. Nä,nu ljög jag. Men man såg väldigt lite.






.
.
.
.
.
.
.
.
.
Jag blickar ut i absolut ingenting. Kollade bara åt sidan för att få en schysst bild om jag ska vara ärlig. Och den blev inte ens schysst, så det var ju i onöden. Inge mer sånt.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Nu var det nära... Sista stigningen bara efter djävuls-dalen. Den heter egentligen "kaffedalen" men hur spännande låter det. Så den får heta så! Djävuls-dalen! Jag hörde en röst som sa åt mej " Lite till bara! Lite till! " Sen märker jag det vara min vandrar-käpp som när jag går med den över axeln, kliar F på magen, och han ber mej att klia lite till.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Toppen!! Sista biten kravlade jag mej upp. Centimeter för centimeter. Med en krampaktigt tag om skumpan hasade jag mej sista biten med tänderna. Sen var jag uppe! Kl halv 4 svenska tid var vi uppe ungefär! Fördelen med dimman var att vi inte behövde syrgas då. Med luft-fuktighet och så. Ja ni förstår.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Sen drack vi bara en gång på hela nerstigningen för att vara extra sugna på en öl i fjällstationen! Och så god den var sen då! Jag var förresten inte så trött när vi var framme. Finns dock inga bilder på när vi på nedstigningen halvspringer ner och röker cigarr samtidigt med våra stekar-glajjer och bandanas! Märk väl också vår medalj! Vi hade en kort men fin medalj-ceremoni på berget. Detta djävuls-berg som höll på att ta båda våra liv...

1 kommentar:

Mr dancemoveexpert sa...

Va fan, jag förstår mej inte på dessa kommentarer, skrev ju i förmiddas och fick bekräftelse på att den gått in, jaja skit samma. sjukt kul att se bilderna iaf, känns som igår. när åker vi nästa gång? ;) snacka om en helhelg i stekets tecken!